20 321 0582 nskszilvia@gmail.com

A csodapatika  –  foglalkozási terv kiskamaszoknak

 

A foglalkozás célja: Az emberi tulajdonságokról és azok megváltoztatásának lehetőségéről

Miért ezt a mesét választottam?: Mert alkalmas arra, hogy megmutassa, hogy senki sem hibátlan, és arra is, hogy humorosan megmutassa, hogy ne másokat, hanem önmagadat változtasd meg.

Korcsoport: 10-11 éves kamaszok

Célcsoport: 5. 6. osztályos tanulók (fél osztály egyszerre)

Szükséges eszközök: forgatható kiskerekes asztal, rajta egy ezüst színű tál. papír, írószer, színes építőkockák

Tervezett idő / Rendelkezésre álló idő: 1,5 óra

A foglalkozás:

  1. Beléptetés a mesei térbe:

Adjon Isten lányom / fiam!

Ez az ajtó nem ajtó, hanem belépés egy csodapatikába. Milyen betegségre keresnél itt gyógyírt?

 

 

  1. Varázskondér megtöltése és “begyorsítása”, rigmussal, tánccal

Ha nektek kellene elkészíteni egy varázsfőzetet ebben az üstben, akkor mit tennétek bele?  Mindenki gondoljon ki valamit, és egyesével gyertek ki, beletenni az üstbe!

De mielőtt megfőznénk ezekből a főzetet, azt kérem, hogy a fiúk találjanak ki, egy félelmetes kondérkeverő mondókát (elég egy sor is).

A lányok pedig egy lépésformát, amellyel körbejárjuk majd a kondért.

Megvárom még elkészülnek.

Az üstben már régen együtt vannak az alapanyagok. Arra szeretném kérni a fiúkat, hogy a kondérkeverő rigmusra forgassák a tálat, a lányokat pedig arra, hogy az ellenkező irányba haladva, a speciális lépésekkel biztosítsák a megfelelő áramlást.

Gyorsítsuk be a rigmust!

Most igyunk egy kortyot a főzetből, és lassuljunk le amennyire csak tudunk majd üljünk le, ott ahol vagyunk.

  1. Mesemondás

Ha kényelmesen elhelyezkedtetek, akkor mondok egy történetet amelyben ez a csodapatika szerepel, ahová mi is készítettünk főztet.

 

  1. Érzések – képzelet

Sorra mondom a mesében szereplő tulajdonságokat.

Nézd meg, milyen érzések vannak benned?

Melyiknél érezted, hogy a legellenszenvesebb?  Melyiknél jutott eszedbe egy személyes tapasztalat vagy úgy, hogy beléd bújt hirtelen az a rossz tulajdonság, vagy úgy, hogy neked volt rossz, hogy valaki így fordult feléd.

Képzeld el, hogy ez a szituáció hirtelen megváltozik azért, mert a tulajdonság hirtelen átalakul az ellenkezőjévé, mert a tulajdonosa ivott a varázsfőzetből.

 Milyen színűek és milyen ízűek lehetnek azok az italok, amelyek a jó tulajdonságokat kialakítják?

Például a jószívűség?  A bátorság? A lelkiismeretesség? A szépség? Az igazmondás?

 

  1. Nézzük meg egy kicsit ezeket a tulajdonságokat és játszunk velük!

Szoborkiegészítés

Álljon be valaki egy olyan pozícióba, amely szerinte egy tulajdonság jellemző megnyilvánulási formáját jeleníti meg! Aki tudja, hogy mit választott az illető, az álljon mellé, és egészítse ki úgy, hogy az alakkal kapcsolatba lévő személy jellemző testtartását vegye fel.

Egy kicsit alakítsuk át ezt a játékot!

Most aki tudja, hogy mit választott az illető, az ne kiegészítse a szobrot, hanem álljon mellé, és jelenítse meg az ellenkezőtulajdonságot.

 

  1. Megelevenednek a tulajdonságok

Alakítsatok 3-4 fős csoportokat! Válasszatok ki egy tulajdonságot azok közül, amelyek a mesében elhangzottak vagy az előző gyakorlatban szerepeltek, és készítsetek egy jelenetet, amelyben az egyik szereplő magán viseli őket.

 

  1. Tulajdonságvonalak

Most nézzük meg a saját tulajdonságainkat. Álljatok legyetek szívesek a középső vonalra! Hol jó, hol kevésbé jó tulajdonságok fognak elhangzani. Ne nézzetek senkire, csak lefelé, és úgy mozogjatok.  Az előtted lévő vonal felé kell mozdulni, ha úgy érzed, hogy jellemző rád, és hátrafelé kell lépni, ha nem jellemző. A lépés nagysága attól függ, hogy mennyire érzed jellemzőnek vagy sem.

        

  1. Gondolatok- gyógyulás:

Szerintetek miért nem magának kérte az az ember a patikában a gyógyszert?

Szerinted ki lehet gyógyulni azokból a “betegségekből,” amelyek a történetben szerepeltek? 

Benneteket milyen tulajdonságok zavarnak legjobban? Melyek azok, amelyekkel nem szeretnéd, ha a barátod rendelkezne?

Ha lenne olyan gyógyszer, amely csupa jó tulajdonságokat ad a használójának, mit vennél egy babának, aki most született és még nincs se jó, se rossz tulajdonsága?

 

  1. Kiléptetés

Most mindenkinek adok egy Lélekpatika vényt.

Arra kérlek benneteket, hogy írjátok rá, hogy melyik saját tulajdonságotokat szeretnétek lecserélni, és melyiket szeretnétek cserébe elkérni a Lélekpatikustól.

Ezt most nem kell megmutatni senkinek, csak hazavinni, és ha találsz majd valakit, aki segíthet neked a csere végrehajtásában, akkor neki meglehet mutatni!

Küldj nekem üzenetet vagy hívj fel!

Telefonszámom

20 321 0582

Email címem

nskszilvia@gmail.com

A foglalkozások helyszíne Diósd.