Alkotó-fejlesztő mesefoglalkozás fiataloknak
13-18 éves korig
„Nincs olyan élethelyzet és csoporthelyzet, amelynek ne lenne mesebeli párja.”

Mit jelent az alkotó-fejlesztő mesefoglalkozás?
A legtöbb mesében fiatalok indulnak el szerencsét próbálni, vagy elhozni valamilyen életmentő italt, gyümölcsöt. Önállóan oldanak meg feladatokat, szülői segítség nélkül, külső támogatókkal, és egyre inkább eltávolodva a szülői háztól.
A mai fiataloknak is ugyanolyan kihívásokkal kell szembesülniük, mint a mese hőseinek. Ki kell állniuk önmagukért, meg kell védeni a döntéseiket, eszközöket kell keresniük ahhoz, hogy sikerre vigyék az elhatározásukat. Csak most nem tanoncnak állnak, hanem középiskolába mennek. Nem óriásokkal, hanem felvételi feladatokkal csatáznak, 3 napot nem a gabonaföld learatására kapnak, hanem egy könyv 5 fejezetének megtanulására. Kardjuk sincs, csak jól megírt puskájuk, amelyet remélhetőleg annyira megtanultak, hogy nem kell használniuk. Nem varázsfurulyájuk van, hanem jó kommunikációs készségük, nem nyerik el a fele birodalmat, csak egy matek verseny első helyét. A mese mindig csak alapul szolgál egy mai probléma körbejárásához, a foglalkozás a párhuzamokra épít.
A mesehallgatás régebben a felnőttek kiváltsága volt, és éppen az volt a tisztje, hogy válaszokat adjon az élet értelmét kereső kérdésekre, és a mindennapi élet kihívásaira.
Mit csinálunk? Hogyan zajlik egy mesefoglalkozás?
Van egy különleges tér, amelybe belépünk, amely időtlen világ, amelyben a történések fiktívek, de a tapasztalat valós. Attól, hogy az Óperencián túl történik egy testvérkonfliktus, kiközösítés, még ugyanolyan formában kell ellenállni vagy feldolgozni mintha Budapesten történne. Ha a mese szerint csak a hercegnők vehetnek részt a bálban, akkor ez ugyanolyan kirekesztés, mintha nem hívnának meg a buliba, mert nincs okostelefonod, vagy más a bőrszíned. Ha a Nap és a Hold nem tudják a másik értékeit elfogadni, az pontosan ugyan olyan, mint egy kamasz párkapcsolatot keresve lehetetlen elvárásokat fogalmazna meg.
A mesefoglalkozásnak fontos része az érzékszervek élesítése. A hangok, zörejek, a képzeletbeli illatok érzékelése, tárgyak tapintása gondolatban, és a képek befogadása a szemünk belső felületén. A mesébe tehát érzékszervi-, zsigeri szintig megyünk le, és amikor leértünk már tudunk függetlenedni a történettől, elindulhatunk a mi saját világunkba, a mi saját problémánkkal, a mi saját történetünkhöz.
A mese így kerül át egy másik síkra, ahol megbeszéljük, megvitatjuk, átmozogjuk, tárgy- installációval látjuk el, zenét kapcsolunk hozzá, lerajzoljuk, vers jut róla eszünkbe, vagy mi magunk írjuk a verset, de mindenképpen új gondolatokkal és nézőpontokkal gazdagodva jövünk ki a meséből.
Kiket várunk a csoportba?
13-18 év közötti fiatalokat, akik nyitottak egy ilyen kalandra és szeretnek történetekben létezni. El tudják fogadni, hogy a mese választ adhat a kérdéseikre, és szeretnek játékkal teremteni gondolatokat, értékeket.
Milyen hosszú egy foglalkozás?
Általában 1,5 órás vagy 2 órás egy rövid szünettel.
Mekkora csoporttal dolgozom?
Egy osztály fele az ideális csoportlétszám, amely 13-15 főt jelent.
/Természetesen, ha már 9-en vannak, akkor is meg tudjuk tartani a foglalkozást./
Küldj nekem üzenetet vagy hívj fel!
Telefonszámom
20 321 0582
Email címem
nskszilvia@gmail.com