20 321 0582 nskszilvia@gmail.com

Jázminszirmok -foglalkozás -mozgássérült testvér

A történet alapja: Civan Canova: Jázminszirmok (kortárs török dráma)

Tanítási terület: Egy szerelem felvállalása, testvérkapcsolat, testi-érzelmi kapcsolat, felelősségvállalás, a másság,

Fókusz: Szerelem kontra szeretet. Mit lehet tenni egy testvérért?

A célcsoport életkora: középiskolások 17-18 évesek, főiskolások, akik egy éve járnak drámás foglalkozásokra.

Optimális létszám: 14-15 fő

Tervezett idő: 60 perc szünet nélkül

Téma: Mit tehetünk meg a szerelemért? Egy fiatal 29 éves hölgy (Kira) szerelmes lesz egy festőbe, akinél modellként dolgozik a szabadidejében. A festő inkább csak játszik a lánnyal, de ő ezt nem érzi. Kira minden idegszálával kapcsolódni próbál a festőhöz, és látszólag viszonzásra talál.

Kira húga Maja, egy járókerettel is nehezen mozgó lány, aki interneten ismerkedik meg egy férfival. Minden nap hosszú órákat beszélgetnek üzenetekkel, de még nem látták egymást soha. Nagyon mély kapcsolat alakul ki közöttük, de soha nem hangzik el a szerelem szó. A lány nem mondja meg, hogy mozgássérült helyette egy balettelőadás táncgyakorlatairól ír a férfinak. A férfi nagy várakozással néz a találkozás elé. A férfi a festő.

A lányok édesanyja meghalt Maja születésekor. Kira gondoskodik Majáról. Nagyon nehézen élnek.

Kira véletlenül meglátja a festőnél a húga üzeneteit amikor a képernyőre néz.  Mit tehet Kira ebben az esetben?

Kellékek: Két asztal és szék,  járókeret, néhány lécből festőállvány rajta egy üres arcformát ábrázoló félkész rajz, szakadt ruha, ujjfesték, tejfölös poharak, lapok, Colour Code-logikai játék, megírt levéltöredékek

A terem beosztása és berendezése /kialakítva Maya szobája mielőtt a résztvevők belépnek/:

Két, egymástól – amennyire lehet- távol elhelyezett szoba krétával meghúzott körvonalai. Lásd 1. számú melléklet

A jobb oldali lesz Maya szobája: asztal és szék, oldalt a falon valahol egy pár balettcipő felakasztva. Az asztalon fekete mappa. Az ajtó helyét jelöljük még krétával. A bal oldali Richard szobája: asztal, szék, festőállvány a félkész rajzzal, ecsetek, rongyok. Itt is mappa az asztalon. A 8. konvencióig az asztal és a szék és a festőállvány nincs behúzva Richard szobájába, csak előkészítve a gyors berendezésre. /Ha gyorsan fel tudjuk rajzolni a szoba körvonalát csak a 8. pontban kell. A tér kialakítása fontos lesz a mozgásképtelenség és a távolság érzékeltetésében. Csak Kira tud mozogni/

Befejezetlen mondat:

Megkérem a résztvevőket, hogy fejezzék be az alábbi mondatot:

A szerelemben az a legfontosabb, hogy…..  A kapott mondatbefejezéseket felírom egy flippchartra, és kiteszem a két szoba közé hátra a falra.  (Csak a végén használjuk fel, amikor majd újraírhatja a mondatát, aki szeretné..)

2. Tanári narráció:

Egy lányról fogunk játszani, akit Kirának hívnak. Most 29 éves. 9 éves volt, amikor intézetbe került, mert az édesanyja meghalt a húga születésekor. A kisbaba túlélte, de ő is intézetben került elhelyezésre, mint Kira, mert nem volt olyan rokonuk, aki vállalta volna a felnevelésüket. Kira húgát Mayának nevezték el. Amikor Kira 18 éves lett, magához vette a testvérét.  Kira most tehát 29 a testvére 20 éves.

Az apjukat soha nem ismerték, sőt különböző apától is származnak.  Maja telt, alacsony lány, Kira picit magasabb az átlagnál, filigrán, nagyon szép alakja van, egy kis szikársággal, keménységgel, amely az arcvonásaira is igaz. Maya arca inkább lágy, olyan Madonna arc.

Kira most egy bankban dolgozik, és keresetét modellkedéssel egészíti ki. Nagyon sok kiadásuk van. A testvérének gyógyszereket kell vásárolnia, és egy új laptopra is szüksége van, mert alig működik a régi.

3. Levelek a múltból – színeket, alakokat kapcsolni hozzá.

Narr: Kira néha előveszi a régi leveleket éjszakánként. Most néhányat láthattok ti is közülük.

Több levéltöredéket kapnak a fiatalok, akik csoportokban dolgoznak.

  1. Anya levele a 9 éves Kirának, A lényege az lesz, hogy mennyire szereti az anyukája, 2 nap múlva érkezik haza a kórházból. Minden rendben van a kistestvérével, valószínűleg kislány lesz. Sokat fognak majd együtt játszani.
  2. Egy férfi levele az anyának, akkor küldte, amikor Kira 5 éves lehetett. A lényege az lesz, hogy el kellett mennie külföldre. A gyerek nem érdekli, de majd küld pénzt, ha megállapodik ott. Kéri, hogy ne jöjjön utána a nő.
  3. Maya sok évvel ezelőtti levele, amiben egy kis virágot küldött Kirának a másik intézetből.
  4. Egy befutott, híres festő levele Kirának a közelmúltból. A lényege az lesz, hogy a festő felkéri, hogy legyen modellje egy képsorozathoz munka jelentős bevételhez juttatja Kirát.

Egy logikai játék elemeit használhatják arra, hogy kialakítsák azokat az érzéseket, amelyek Kirában vannak a levelek nézegetése közben. /Egy 10*10 centis tartó, amelybe be lehet helyezni 27 különböző formát és színt, úgy hogy kettőt, hármat, négyet teszünk egymásra. Nagyon sok variáció képzelhető el, mert vannak átlátszó részeik is a lapoknak, így egymásra helyezve teljesen mást adnak ki, mint önállóan.

A képeknek címet kell adni.

4. Kira zenéje egy veszekedés után

Kira és a huga között gyakran kerül sor szóváltásra. Egyszer, amikor erősebben veszekedtek elhangzott a következő mondat: „Miattad halt meg anya!”

Kira nagyon megbánta, hogy kimondta, de akkor már bezárkózott Maya a szobájába, és hangosan sírt.

Kira ekkor tehetetlenségében benyomta a lejátszó gombját, választott egyet a polcról a kedvenc zenéi közül. Szerintetek melyik lehet az? Miért? A zenéket CD-ről játszom be egymás után.  Csoportokban dolgoznak, a csoportok indokolhatják a választásukat.

Ghost Rider: Monster ,          Avicii: Vake me up,               Clean Bandit: Rockabye,

Michael Ortega – It’s hard to say goodbye     Yann Tiersen – La dispute

  1. Kira az, aki szereti a …….

A következő feladatban sorba mindenki befejezi a mondatot valamivel, amit Kira szeret. Ez lehet tevékenység, stílus, művészeti ág, étel, ruhafajta, személyiségjegy, stb..  /Aki egyetért egy kijelentéssel, az felnyújtja a kezét, és ha a többség úgy dönt, elfogadjuk a megállapítást./

6. Szerep a falon

Összegyűjtjük Kira főbb tulajdonságait.

 7. Naplóbejegyzés, sms, véletlen megfigyelés, befejezetlen anyag, jelenet:

Négy csoport, négy formában építi tovább Kira alakját és Majával való kapcsolatát, majd sorban megnézzük/meghallgatjuk az egyes csoportokat.

A helyszínként Maya szobáját vagy az előteret kell használni. Kiosztásra kerülnek lapon a feladatok, és amikor elolvasta minden csoport és már elkezdenének beszélgetni arról, hogy hogyan valósítsák meg, akkor átadásra kerül a következő információ:

„ Még egy fontos dolgot kell tudni a testvérpárról. Kira és Maja lakása egy emeletes ház második emeletén van. Maja mozgássérült. Tolókocsival könnyebben tudna mozogni, de ő járókerettel próbál boldogulni, azonban a lábai egyre kevésbé tartják meg. Nagyon ritkán hagyja el a lakást és a nővérének Kirának kell segítenie, mert a házban nincs lift. A napjai számítógépezéssel telnek. Majának érettségije van, de nem talál munkát mozgássérültként.”

 Azért gondoltam erre a sorrendre, mert a résztvevőkben kialakul egy gondolat arról, hogy milyen képet, jelenetet képzel el, egy „szokásos” testvérpár esetén, és ebből kell átformálnia egy fogyatékkal élő ember, és az őt eltartó testvére közötti kapcsolat közti kapcsolattá.

  1. Kira elutazott a banki csoportjával két napra. Minden évben elviszik a dolgozókat egy kis kirándulásra. Maja magára marad otthon. Kira két sms-t ír Majának ez idő alatt, amelyekre Maja nem válaszol.

Kira sms-eit írja le ez a csoport.

2. Kira korábban jön haza 2 órával mint ahogyan várható volt. Maja ajtaja nyitva van résnyire. Kira nem megy be csak megáll az ajtóban, de ezt Maja nem veszi észre. Mit lát Kira? Állítsátok be a jelenetet, mondjátok el Kira gondolatait.

 3. Egy elszakított ruha története.

Ez a csoport egy ruhát kap. A ruha elszakításának történetét kell megírniuk.  A ruha Kiráé volt.

  1. Maja születésnapjának ünneplése.

Rövid jelenetet kell készíteni. (Az anyukájuk halálának 20. évfordulója is most van.)

8. Képkészítés, képaláírások:

 Richardnak hívják azt a festőt, akitől Kira a levelet kapta, hogy legyen modell a képeihez.

Négy csoport négy állóképet készít arról, hogy mi történik a festőnél, hogyan érzi magát Kira a műteremben. A csoportok címet rendelnek egymás állóképeihez.

Helyszín: Richard szobája.

 9. Narráció:

Kira szinte minden nap el kell hogy menjen a festőhöz munka utána, mert az szeretné befejezni a képet. Mondta a festő hogy hagyja ott a bankot, mert meg tudna élni modellként is, olyan attraktív.

10. Csoportos beszélgetés – Mi történt?

Narr: Kira egész nap szivecskéket rajzol az asztalvédőjére a bankba, mint egy kislány. Mit tett, mondott a festő, amitől ilyen szerelmes lett?

  1. Telefonbeszélgetés

Felvezető narráció: Kira ott marad a festőnél éjszakára, amikor elkészül a kép. Reggel boldogan megy dolgozni a munkahelyére. Két napig várja a festő hívását, majd amikor az nem jelentkezik ő hívja fel.

Három csoportban dolgozunk. A csoportokat arra kérem, hogy játsszák el Kira és Richard telefonbeszélgetését.

Ha nem születnek különböző megoldások születnek a festő hozzáállását illetően, akkor meg lehet kérni az egyik csoportot, hogy játsszák el a kimaradt formát.

12. Internetes párbeszéd, és a mögötte lévő képzelet

 Három csoportban dolgozunk.  A három csoport mindegyike kap egy internetes párbeszédet (részletek Canova drámájából). A párbeszédek Maya és Richard között zajlanak.

Az egyik csoport az interneten zajló párbeszéd első részét jeleníti meg, miközben Maya és Richard is a szobájában ül a számítógépe előtt.

A másik két csoport a Maja képzeletében lévő személyes találkozás közben mondja el a második szövegrészt.

A harmadik csoport Richard képzeletében megjelenő személyes találkozás közben mondja el a beszélgetést.

A csoport ketté is válhat, ha mozgással is szeretnék kísérni. Lehet dupla Maya és Richard is.

Helyszín az első esetben a két szoba. A második és a harmadik csoportnál a kettő közötti tér.

1.

Maya:              Maya-maya jelentkezik! Miért nem írtál?

Richard:          Üdv! Te szakítottad meg a beszélgetést!

Maya:             Igaz. Hol tartottunk?

Richard:          A táncnál.

Maya:              Előtte. Még mielőtt a táncról beszéltünk…. Megpróbáltam leírni, hogy milyen lehetsz. Tegnap éjjel azt mondtad rövid a hajad, ma meg azt hogy hosszú. Melyiknek higgyek?

Richard:          Megnőtt.

Maya:             Egy nap alatt?

Richard:          ☺

Maya:              Ne nevess, te hazudós! És sportos alakod is volt! És hasonlítottál Richard Gere-re! Ő alacsony.

Richard:          Én egy-kilencven vagyok!

Maya:             Azt a mindenit!

2.  Richard:          Üdv! A táncnál tartottunk éjszaka.

Maja:               Ja igen. Egész este táncoltam Richard. Őrülten, de ezúttal csak magamért. Az önkívületig táncoltam. A többi vendég a helyéről figyelt. Senki nem mert kijönni a parkettre. A végén megtapsoltak. Tíz óra felé jöttem haza. Nagyon szeretek este elmenni, de csak egy feltétellel. Fegyelmet kell tartani. Reggel korán a stúdióba megyek balett próbára. A hónap végén lesz a bemutató. Meg vagy hívva!

Richard:          Ha megismerkedünk addig, akkor eljövök. 

Maja:               Nem ismerjük egymást?

Richard:          Ismerjük?

Maja:               Szerintem ismerjük.

Richard:          De személyesen még nem találkoztunk…

Maja:               Mondtam, hogy nagyon elfoglalt vagyok mostanában. Eláruljak neked valamit? Alapjában véve utálom a balettot.

Richard:          Hazudsz!

Maja:               Nem hazudok csak tréfálok. Nagyon szeretem. Nagyon… csak úgy mondtam, hogy utálom. De ismerd el, te is ezt mondanád, ha a nap 24 órájában a balettról kellene gondolkodnod.

Richard:          Én nem gondolkodom a festésről huszonnégy órában. Én csak festek.

3.  Maja:               Akkor min gondolkodsz? 

Richard:          Most?

Maja:               Azt mondtad, hogy huszonnégy órában. Azt hittem abban a most is benne van.

Richard:          A jázminszirmokon.

Maja:               A jázminszirmokon?

Richard:          Gondoltál már valaha arra, hogy mennyire szenvednek?

Maja:               A jázminszirmok szenvednek?

Richard:          A cigányasszony előtt feküdtek a jázminszirmok. Sárgák, feketék, pirosak…Haldokló

jázminszirmok. A járda szélén ült a cigányasszony, szája szélén cigaretta lógott. A közelből néztem egy ideig és azután megkérdeztem, hogy mennyiért adja. Mondtam neki, hogy a leszaggatott szirmokat is kérem. Erre azt mondta menj a fenébe ne szórakozz velem! ….

Az összes nálam lévő pénzt és a cigarettatárcámat is odaadtam a jázminokért….az ápámé volt…

Maja:              ☺ Nevetek….

Richard:          Min? Azon, hogy a jázminszirmok szenvednek?

Maja:               Nem a szirmok miatt. Azon, hogy azokat is megvetted.

Richard:          Nem érted ugye?..Sajnálom a jázminszirmokat. .és szeretem őket.. Ezt egy balerina nem értheti….

Maja:               Most miért kapcsoltál ki?…. Honnan tudod, hogy nem vagyok jázminszirom.

13. Forró szék:

Richardot a festőt lehet kérdezni. A tanár játssza. Annak kell kiderülnie, hogy vonzódik Mayához, lelki társának tartja, talán már szereti is egy kicsit. Nem lehet azonban a válaszokkal elvinni egy olyan irányba a történetet, hogy Richard teljesen elfogadná -bármilyen állapotban van- Mayát. Annak is ki kell derülnie, hogy a festmény az arc nélküli lányról a szobában az Maya. Kirát nem utasította vissza, tetszik neki a lány közeledése, de nem igazán érez iránta szerelmet.

14. Narráció:

Kira éppen a festőnél volt újra éjszaka. Amikor festő elaludt, ő még ébren volt és látta, hogy a számítógépen üzenet jelenik meg. Játékból válaszol a levélre és lassan tudatosul benne, hogy a saját hugával beszélget.

Maya:  „Maya-maya jelentkezik! 

Kira:    Szia!

Maja:   Te nem te vagy! Ő mindig úgy kezdi, hogy üdv!

Kira:    Én vagyok!

Maja:   Nem te vagy Richard!

Kira:    Na jó! Tényleg nem én vagyok! Én Richard nővére vagyok! Megkönnyebbültél?

Maja:   Picit igen…

A beszélgetés még hosszan folytatódik kettőjük között, amelynek során megtudja, hogy a Maya a huga szerelmes a festőbe. Ugyanabba a férfiba mint ő. Kirában nem árulja el, hogy ő Kira. Kirában felmerül, hogy a hugának talán ez a férni az utolsó esélye a szerelem megélésére, mielőtt ágyban fekvő beteg lenne.

Helyszín: Richard szobája

  1. Beszélgetés Mayával

A résztvevőket arra kérjük, hogy legyenek Kirák és beszélgessenek Majával, de most (még) nem mondják el, hogy ugyanabba szerelmesek.

A tanár elmeséli Mayaként, hogy szerelmes egy férfiba, akit Richardnak hívnak és festő.

 16. Képek készítése:

Kira „kezével” és gondolataival festünk. Három helyen és három ember iránti érzésről festünk.

Az egyik csoport Kira szobájában, önmagára gondolva. A másik Richard szobájában rá gondolva.

A harmadik Maja szobájában rá gondolva. /Ujjfesték előkészítve, kezüket nagy tejfölös poharakban megmosni, nem igényel többlet időt./ Helyszín: Kira széke/Maja/Richard szobája

17. Beépített szereplő

Felvezető narráció: A lányok anyukájának volt egy barátja, aki orvos. Meglátogatja Kirát, aki átadja a reumatológiai szakvéleményt neki. Maja ekkor alszik a szobájában, mert egész éjszaka internetezett.

A beépített szereplő feladata orvosként, hogy Kira számára egyértelművé tegye a tényt, hogy nemsokára kerekesszékbe kerül Maja és az állapota egyre romlik.

„A gyulladás ezen stádiumában a beteg számára nem javasoljuk tovább a járókeret alkalmazását, mert a járásnál terhelés olyan mértékű, hogy az alsó végtag állapota tovább romolhat, illetve törés következhet be. Kerekesszék használata javasolt, amelynek beszerzési módját az 1. számú melléklet tartalmazza. A Medrol napi adagját a korábbi 4mg-ról a kétszeresére 8mg-ra javasolt növelni. A fájdalomcsillapítás formája és mértéke belgyógyász szakorvossal való konzultáció után kerül kialakításra tekintettel az erős szteroid gyógyszerre és beteg általános állapotára.”

Helyszín:Kira széke

  1. Naplóbejegyzés

„Még fél év és a húgom nem fog tudni mozogni! Olyan fiatal…A fene egye meg! Annyi minden kellene megélnie! Soha nem fog szerelmeskedni senkivel! Soha nem éli meg a szerelmet! Szerelmes Richardba!… Én is! Elmondjam Richarnak, hogy béna…” Mit csináljak! Vegyem rá, hogy szeretkezzen vele! Hülye vagyok! Richard az én szerelmem! Maya lassan fel sem tud kelni! Nekem kell majd gondoznom! Nekem is jogom van a szerelemhez! Megőrülök! ” 

A csoporttól függően lehet szabad kezet adni a naplóbejegyzés elkészítéséhez.

20. Maya laptopja elromlott – Üzenet a szervízből

Kira levelet kap a szervízből, ahol két napja van bent Maya gépe. Részlet a levélből:

„ A gép winchesterének javítása 59.500Ft-ba kerül, amelyet a megadott bankszámlaszámra utaljon át.

Ha nem kérik a javítást szíveskedjenek 6.500Ft szervízdíjat átutalni.”

Kiraként felolvassa, aki szeretné, majd a belső gondolatokat kell elmondania Kira székén ülve.

21. Döntési pont

Kiraként döntünk arról, hogy mi történjen.

1.Aki szeretné elmondani Richardnak, hogy beteg és járóképtelen Maja, az Richard szobájába megy.

Itt két helyre lehet állni:

1.1. Ha abba az irányba szeretné elvinni a beszélgetést, hogy ne törődjön Majával, hiszen ő Kira nagyon szereti a festőt, akkor fekete vonásokat tegyen az arc köré a festményen.

1.2. Ha arra szeretné rávenni, hogy legyenek egymáséi, mert Maja egy csodálatos lény, akkor ki kell egészíteni az arcot emberi arccá.

2. Aki nem szeretné elmondani Richardnak, hanem hagyja, hogy a dolgok maguktól alakuljanak, akkor a saját szobájába (székéhez) megy Kira.

3. Ha Majának akarja elmondani, hogy ő is szereti a festőt, akkor Maja szobájába megy.

Helyszín a megfelelő szoba.

Kialakul 4 csoport. Ha van még megoldási javaslat, akkor bővül a csoportszám.

Az 1.1-es és az 1.2-es döntés esetén:

20/A Fórumszínház

Kira és Richard között

A 2-es döntés esetén:

20/B Tanári narráció:

Maja megtalálta Kira naplóját, amikor a zárójelentését kereste négykézláb Kira szobájában.

Megnézte és rádöbbent arra, hogy ugyanazt a személyt szeretik. Nem szólt Kirának semmit, de egyre kevesebbet kelt fel, és a laptop-ját sem használta már olyan gyakran. Richard gyakran kereste, de Maja nem volt elérhető.

A 3-as  döntés esetén:

20/C Fórumszínház

Maja és Kira között. Bármelyik szereplő helyébe lehet lépni.

Helyszín: Maja szobája

 Ha esetleg születik egy olyan döntés is, hogy nem javíttatja meg a laptopot, hanem elvágja a kettőjük kapcsolatát, akkor Maya megtalálja a szerviz levelét, és 20/C.

 22. Gondolatkövetés: A résztvevők egymás után sorban mennek be Kira, Maja, majd Richard szobájába. Mindenhol mondanak egy mondatot a szereplőként.

  1. Tanúskodás: Kira mellett, ellen. Helyesen cselekedett vagy sem? Bárki elmondhatja a véleményét.  
  2. Kira élete 2 év múlva: Hogyan él, milyen a kapcsolata a hugával? Milyen Richarddal?

Küldj nekem üzenetet vagy hívj fel!

Telefonszámom

20 321 0582

Email címem

nskszilvia@gmail.com

A foglalkozások helyszíne Diósd.