Környezeti nevelés főiskolások és egyetemisták számára
Csoport: BA tanárképzésben részt vevő hallgatók 20-25 fő.
Időtartam a hallgatók számára: Órasorozat, amely 6 óra gyakorlati szeminárium és 1 óra otthoni előzetes felkészülést jelent. A szeminárium 2*3 órában kerül megtartásra.
Feldolgozott tananyag és oktatási cél: A környezeti nevelés és a környezetvédelem összetettségének megismertetése, a fenntartható fejlődés fogalmának és a tanári felelősségnek a tudatosítása a környezeti nevelésben.
Alkalmazott oktatási módszerek: A drámapedagógia eszközeivel (5.-10. gyakorlat) a kreativitást és az új gondolatok életre hívását segítő módszerek kerülnek alkalmazásra. Csoportmunkán alapuló interaktív módszerek segítségével a korábbi ismeretek válnak számon-kérhetővé (1.-4. gyakorlat)
Alkalmazott munkaformák: Egész csoportos, csoportos és egyéni munka váltakozása., Kiáltványok, versek írása, festmények készítése, gondolattérképek készítése, némajáték hangszerek segítségével. Szerepkártyák felhasználásával konszenzuskereső viták, időrendi kártyák párosítása, fényképek inspirálta jelentek.
Felkészülés: Elektronikus formában előzetesen kiküldésre kerül a hallgatók számára egy szemelvény összeállítás, amely több hazai és nemzetközi kutató, gondolkodó írásaiból tartalmaz részleteket. A szemelvényeket a hallgatóknak el kell olvasnia. A szemelvények összes oldalszáma nem lehet több mint 40 oldal.
A következő művekből kerülnek kiküldésre szemelvények. Linkek:
-Kováts- Németh Mária: Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig
-Varga Attila: A környezeti nevelés pedagógiai, pszichológiai alapjai /ph D. dissz./
-Havas Péter: A fenntarthatóság pedagógiája
-Kiss Ferenc és Zsiros Anita: A környezeti neveléstől a globális nevelésig
-James Lovelock: Gaia hipotézis
-Gyulai Iván: a fenntartható fejlődésről szóló videósorozatának 12. része /Az első 15 percet/
Szükséges eszközök: csomagolópapírok, A4-es papírok, filcek, az óratervben szereplő képek kinagyított formában, kártyák a 3-as feladat időrendi sorrendjéhez, hangszerek (dob, hangolósíp, triangulum, dob, csörgő), festékek, ecsetek, kéztörlők, A3-as lapok, szerepkártyák az adott megvédendő ökológiai területek képviselőinek, képek: Ökológusokról, ökológiai lábnyomok készítési módszereiről, úszó szeméthegyekről, áldozatul esett állatokról
1, Bemelegítő asszociációs kör
Körben ülünk és valaki elindít egy szót, amelyre a mellette ülőnek egy másik szót kell kimondania. Az asszociációnak a környezet, környezeti nevelés témakörében kell maradnia.
2,Gondolattérkép készítése a környezeti nevelésre
4-5 fős csoportokban dolgozunk. Minden csoportnak készítenie kell egy gondolattérképet egy csomagolópapíron (kb: A2-es papíron). A középpontjában egy szó áll: környezeti nevelés. Arra kérjük a csoportokat, hogy készítsenek vázlatot, majd amikor már strukturált formában, rendszerezve tudják felrajzolni, akkor kerüljön a nagyobb lapokra. A végén el lehet készíteni a teljes osztály közös térképét.
A csoporttól függően segítségképpen lehet adni idézeteket és ábrákat. Például:
„Olyan integrált tudomány, amely az adott természeti-társadalmi környezetben jelentkező globális kihívásokra keres és kínál megoldásokat az ökológiai egyensúly fenntartása érdekében, hogy az egyén a természeti-társadalmi kihívásokra konstruktív válaszokat tudjon adni.” (Kováts-Németh 2010)
A környezeti nevelés “az oktatáshoz több tudományág részéről is köthető megközelítés, mely kifejleszti azt a tudásanyagot, tudatosságot, azokat a tulajdonságokat és képességeket, melyek képessé teszik az egyéneket és a közösséget, hogy hozzájáruljanak a környezet életminőségének megóvásához és javításához” (Mágori 2001).
Küldj nekem üzenetet vagy hívj fel!
Telefonszámom
20 321 0582
Email címem
nskszilvia@gmail.com