A foglalkozás tanulási területei:
Saját felelősségünk a bolygónk jövőjét tekintve. A két tudós megközelítési módját tekintve, melyik esetben milyen feladataink vannak? A két nézet ütközik-e valóban?
Az ismeretek szintjén:
Az egyik James Lovelock Gaia-elmélete, mely szerint a Földünk homeosztatikus egyensúlyban van, amely azt jelenti, hogy képes fenntartani a saját fizikai és kémiai egyensúlyát korrigálva az emberi tevékenységet. Ezt azonban egyre inkább csak úgy tudja megtenni, ha az ember számára az életfeltételek már nem lesznek megfelelőek. A Föld megmenti önmagát, de minket nem feltétlenül, nem az az elsődleges neki. A Gaia elméletből következik, hogy mi embereknek magunkra kell alapvetően figyelni, a Földre csak azért, hogy az életterünkre vigyázzunk. Ha mégsem sikerül a Földet megóvnunk, akkor a Föld megváltozott körülményei között kell, olyan védett rendszert kiépíteni, amely megmenti az embereket a felmelegedéstől, és az élővilág pusztulásának következményeitől.
A másik Gyulai Iván véleménye. Szerinte a mi környezetszennyezési tevékenységünktől függ a Föld jövője, és ahhoz, hogy magunkat és a Földet is meg tudjuk menteni, erőfeszítéseket kell tennünk. Ebben elsődleges a Föld megmentése, hiszen csak azon keresztül tudunk magunknak emberi életteret biztosítani. A fenntartható fejlődés modellje és az ökológiai lábnyom fontossága is felhívja a figyelmet.
A diákok mindkét tudós írásaiból kapnak szemelvényeket.
Fejleszthető képességek: Vitakészség, vitakultúra fejlesztése, összpontosítás, érvelési stratégiák és hibák megismerése, kreativitás
Ajánlott: Középiskola 10.-12. osztály
Időtartam: 2 óra
Szüzsé: Ez a foglalkozás a többivel ellentétben nincs történetbe ágyazva, csupán dramatikus gyakorlatok sorát jelenti. A középpontban a környezetvédelemhez kapcsolódó gondolkodás erősítése áll. Mindkét tudós szerepét ki lehet próbálni fórumszínházi, és egyéb formákban.